Kristinvitamin

RESEFEBER
När vi har kommit tillbaka från resan har Sverige äntligen fått en stadsminister, Eurovision är redan avslutad och påsk och midsommarafton är ett minne blott. Vinter har blivit sommar, vi har båda har hunnit bli ett år äldre och Tim är farbror (!). Det är helt overkligt att tänka sig.
 
Inför alla mina tidigare resor har jag bara känt glädje och upprymdhet (lite stress, såklart, inför allt som ska fixas) men denna gång har jag fått något som jag tror man kan likna med resefeber? Lite ångest och vemod (?) men också stor spänning och lycka. Alla känslor på samma gång. Jag tror att det är lätt att fastna i tankar om vart man ska och vad man ska göra, men man glömmer lätt bort vad det är man lämnar.
 
Denna definition av resefeber stämmer ganska bra in på känslan som jag känner just nu:
 
"The restless race of the traveller’s heart before the journey begins, when anxiety and anticipation are tangled together."
 
En rastlös känsla innan avresa, där ångest/nervositet och förväntan möts.
 
Det är så mycket kvar att göra, men så lite tid. 
 
----
 
When we will be back from our trip Sweden will have a new Prime Minister, we will have the results for this year's Eurovision Song Contest and the easter and early summer celebrations will be nothing but a memory. Winter turned to summer, we've turned 25 and 27 and Tim has become an uncle (!). It's so hard to imagine.
 
I think the feeling I'm feeling right now is what I've heard other people call "resefeber" (I can't seem to find any good translation for it in English, in fact it seems to be used in other languages as well?). This definition of "resefeber" hits the nail on the head:
 
"The restless race of the traveller’s heart before the journey begins, when anxiety and anticipation are tangled together."
 
Grand Canyon, 2017
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress