Kristinvitamin

DUBAI IN ONE DAY!

Hallå alihopa. Känns som det var år sedan jag lämnade några rader här. Just i detta nu sitter jag i mina kompisars lägenhet i Dubai och försöker summera dagen. Det är svårt för det är många intryck och upplevelser som gjort avtryck idag. Kl 24 på söndagen tog planet av från Gardemoen och vi landade strax efter 9 på måndag morgon Dubais tid (+3 timmar mot CET). Från flygplatsen till lägenheten valde vi den enkla vägen och tog en taxi. Taxi-systemet verkar för övrigt väldigt "fair" här - vi ställde oss bara i den vanliga taxi-kön på flygplatsen, det var ingen som slet och drog i oss och alla taxi:s tog samma pris: 25 AED i startavgift och sedan taxameter som tickade på kilometervis. När vi kom fram tog vi en kopp kaffe och sedan kollade vi in Dubai Marina. SÅ vackert! Stora fina båtar och en ringlande strandpromenad med skyskrapor omkring. Solen sken. Vi hade tur för det var en lugn dag så det var ingen trängsel vid promenaden.

Vi åt en väldigt god lunch på The Scene (magisk utsikt) och sedan tog vi en taxi till Bur Dubai station. Från Bur Dubai åkte vi med en så kallad Abra (båt) vidare till Gold Souk och Spice Souk. Båtturen var förmodligen höjdpunkten på dagen. Båtarna slungades fram och tillbaka och krockade då och då. Denna del tillhör "det gamla Dubai" och det märks tydligt på arkitekturen. Vi tog en taxi hem  (verkligen Dubais främsta färdmedel), en skön dusch och sedan slappade lite innan vi gjorde oss iordning för middag. Vi planerade först att gå på ladies night på Mariott Marina men det var fullt. Vi hamnade till slut på en annan restaurang. Risotto och en sötpotatispommes vid sidan av. Det har varit dåligt med bilder på maten idag men det blir bättre nästa gång :)

Hoppas det var kul att läsa!

---

Hello everyone. Feels like ages ago that I wrote a little something here. Right now I am sitting in my friends' apartment in Dubai trying to sum up this day. It is difficult because there are many impressions and experiences from this day. Around 00 AM, the plane took off from Gardemoen, Oslo Sunday and we landed in Dubai about 9 AM Monday Dubai time (CET +3 hours). From the airport to the apartment we grabbed a taxi. The taxi system, by the way, seems very "fair" here - we just lined up by the usual taxi-queue at the airport, no one was shouting or tried to trick us and all taxis had the same price:  25 AED fee + taximeter per kilomter. When we arrived we had a cup of coffee at the house and then we went to the Dubai Marina. Such a beautiful place! Big, nice boats and a marina walk that zigzagged with skyscrapers as a backdrop. The sun was shining. We were lucky as it was a quiet day so there was no congestion by the walk.

We had a very good lunch at The Scene (magical view) and then we took a taxi to Bur Dubai station. From Bur Dubai we went with a so-called Abra (boat) to Gold Souk and Spice Souk. The boat trip was probably the highlight of the day. The boats were tossed back and forth and bumbed into one another every now and then. This part belongs to "old Dubai" and it is clear judging the architecture. We took a taxi home (really Dubai's main means of transport), a nice shower and then relaxed a bit before getting ready for dinner. We first planned to go on ladies night at Mariott but it was full. We ended up at another restaurant which I right now cant remember the name of. Risotto and a sweet potato fries as a side. I admit I didn't snap too many food-pictures but I will do better next time :) Hope this post was fun to read!